Autogiro
Privatpersoner:
OBS! Har kunden E-faktura och vill ansöka om Autogiro så behöver ni ta bort e-faktura på 2 ställen i CV: dels på kundnivå: Kund/Detaljer/Kontroll – där ska man ändra under Fakt distr-format till Std XML for print och även under faktureringsstatus där man ändrar till samma under Fakt Distr-format även där.
Har kunden ansökt om autogiro tidigare men det ligger som passivt så måste VI TA BORT DET I CV för att kund ska kunna ansöka om det igen på Min finansiering. Du går då in under faktureringsstatus och ändrar "fakturametod" till "autogiro" först och spara, sedan ändra tillbaka till "faktura" och svara "ja" på frågan om man vill ta bort autogiroavtalet.
- Ansökan: Autogiro ansöker man om via https://minfinansiering.toyota.se/#/ Om kund inte har möjlighet till det och vill ha en autogiroblankett utskickad så hittar du blanketten i CoreView under Konto/kontrakt "Nya brev". Skicka ut blanketten via Scrive / mail eller brev.
- Aviavgift : Halveras till 30kr istället för 59kr. Kunden kan avsäga sig pappersfakturor och då blir månadskostnaden 0 kr. Kunden ska själv avsäga sig den via https://minfinansiering.toyota.se/#/ Man hittar den under under fakturahistorik " Vill du slippa pappersfaktura" . Om kunden inte kan eller har möjlighet att avsäga sig pappersfakturorna själv så kan vi hjälpa dem genom att ta bort avgiften och pappersfakturan i CV ( Länk kommer )
Företag:
- Ansökan: Vi Skickar / mailar ut en autogiroblankett till kund. Blanketten tar du fram i CoreView under " konto/kontrakt "Nya brev".
- Aviavgift: Halveras till 39kr istället för 69kr (?) Företagskunder kan i dagsläget kan inte avsäga sig pappersavierna då detta är det enda sättet som vi kan redovisa våra fakturor på. Så aviavgiften blir aldrig 0kr för dem. Däremot kan Vi ta bort den avgiften om kunden bråkar eller är missnöjd.
ALLMÄNT:
- En anna person / företag kan stå som kontoägare- dock behöver det fyllas i och skrivas på blanketten under " annan betalare".
- Har kunden inte haft täckning? Autogirot dras natten till förfallodatumet, de görs även tre extra dragningar under de tre kommande bankdagarna om det tidigare inte gått. Efter den fjärde dragningen görs det inga fler dragningar utan kunden behöver betala in fakturan manuellt.
- Vill kunden byta kontonummer eller har bytt bank? Kunden ska kontakta sin bank så hjälper de till med bytet. Om kunden verkligen vill att vi ska sköta det så behöver vi makulera det aktiva autogiromedgivandet och kunden behöver sen vänta i 7 arbetsdagar innan man kan aktivera det nya.
Vi kan logga in på https://www.bgonline.se/Menu/Application.aspx#/login för att se varför en autogirodragning inte gått igenom.
- Är autogirot aktivt? Fanns det ett aktivt autogiro vid fakturering så redovisas det på fakturan. Saknas redovisningen så har autogirot blivit aktivt EFTER faktureringen och kunden behöver då betala in sin faktura manuellt denna gång.