Lösenofferter
Billån / Fördelslån:
Lösen får lämnas ut till Kund och återförsäljare.
LIGGER KUND HOS INKASSO? Skicka vidare till krav. Koppla eller maila till krav@se.toyota-fs.com Ställ inte ut någon lösen till kund!
*Slå alltid 2 dagar framåt från det datum kunden/ ÅF anger.
*När kunden löser lånet själv är det samma betalningsuppgifter som finns på fakturan- samma OCR samma Bankgiro
*När ÅF ska lösa så skapar du en lösenoffert med hjälp av mallarna i kundo. Det är andra betalningsuppgifter när det är någon annan än kund som löser.
Demo lån:
LIGGER KUND HOS INKASSO? Skicka vidare till krav. Koppla eller maila till krav@se.toyota-fs.com Ställ inte ut någon lösen till kund!
*Slå alltid 2 dagar framåt från det datum ÅF anger.
* Ange alltid värdet som står under "Subtotal"
* Skapa lösenofferten som men PDF och skicka ut till ÅF.
OBS! När vi lämnar ut lösen på Demolån innan momsfakturan är skapad och betald blir lösenofferten alltid fel. Vi har i nuläget en RB på hur vi gör när fakturan är skapad men inte betald ( RB Lösenoffert på demo där första fakturan är skapad,) och samma tillvägagångssätt går inte att göra innan första fakturan är skapad. Vi behöver lägga till en post med kontantinsatsen, summeringen på offerten blev ju rätt från början bara att kontantinsatsen inte kom med. Men om den första fakturan har hunnit bli skapad men inte är betald så behöver vi också ändra i offerten fast på annat sätt. Då behöver offerten stämma med subtotalen i beräkningen vilket den inte alltid gör.
Leasing Hyrbil:
LIGGER KUND HOS INKASSO? Skicka vidare till krav. Koppla eller maila till krav@se.toyota-fs.com Ställ inte ut någon lösen till kund!
* Gör lösen per den första varje månad
* Ange alltid värdet som står under "Subtotal"
* Skapa lösenofferten som men PDF och skicka ut till ÅF. Dubbelkolla alltid så att det står rätt summa på lösenofferten - speciellt när första fakturan inte har hunnit gå ut.
Finansiell leasing: ÅF och kund har satt restvärdet
Lösen får lämnas ut till Kund och återförsäljare.
LIGGER KUND HOS INKASSO? Skicka vidare till krav. Koppla eller maila till krav@se.toyota-fs.com Ställ inte ut någon lösen till kund!
*Gör lösen per den 1:a varje månad. Fråga alltid om det är kunden eller ÅF som ska lösa.
* Ändra förfallodatumet till samma som avslutsdatumet.
* Vi kan bakåtdatera en lösen fram till den 5:e varje månad. Glöm inte att ändra förfallodatum till 2 dagar fram.
*Finns en förfallen faktura- Fråga Kund/ÅF om den ska inkluderas eller inte.
*Är avtalet förlängt (Prolongd)? Ta bort Other items.
*Är avtalet mindre än ett år när kund/ Åf vill lösa? Ändra Valuteringsdatum och lägg på diskonterad ränta. Gäller INTE 12 månaders kontrakt, KAM kund (stor kund) personal eller om ÅF uppger att kunden har en ny finans på gång (hos oss)
*Ska kontraktet lösas av någon annan än kund, försäkringsbolag eller bilfirma :Skicka ut en ” Anvisning av köpare” innan du ställer ut lösenofferten.
Privatleasing: ÅF äger restvärdet
LÖSEN SKA INTE LÄMNAS TILL KUND! LÖSEN GES ENDAST TILL DEN ÅF SOM STÅR REGISTRERAD.
LIGGER KUND HOS INKASSO? Skicka vidare till krav. Koppla eller maila till krav@se.toyota-fs.com Ställ inte ut någon lösen till kund!
*Gör lösen per den 1:a varje månad.
* Ändra förfallodatumet till samma som avslutsdatumet.
* Vi kan bakåtdatera en lösen fram till den 5:e varje månad. Glöm inte att ändra förfallodatum till 2 dagar fram.
* Har avtalet löpt ut? Fyll i valuteringsdag till det datum Åf planerar att lösa avtalet.
*Finns en förfallen faktura- fråga ÅF om den ska inkluderas eller inte.
*Är avtalet förlängt (Prolongd)? Ta bort Other items
*Är avtalet mindre än ett år när kund/ Åf vill lösa? Ändra Valuteringsdatum och lägg på diskonterad ränta. Gäller INTE 12 månaders kontrakt, KAM kund (stor kund) personal eller om ÅF uppger att kunden har en ny finans på gång (hos oss)
Fullservice Leasing: ÅF äger restvärdet
LÖSEN SKA INTE LÄMNAS TILL KUND! LÖSEN GES ENDAST TILL DEN ÅF SOM STÅR REGISTRERAD - dock kan det vara så att Tex. Europeiska motor Arlanda vill lösa ett avtal där Europiska motor Rissne står som levererande ÅF i Coreview då är det Okej- så länge de har samma organisationsnummer.
LIGGER KUND HOS INKASSO? Skicka vidare till krav. Koppla eller maila till krav@se.toyota-fs.com Ställ inte ut någon lösen till kund!
*Gör lösen per den 1:a varje månad.
* Ändra förfallodatumet till samma som avslutsdatumet.
* Vi kan bakåtdatera en lösen fram till den 5:e varje månad. Glöm inte att ändra förfallodatum till 2 dagar fram.
*Finns en förfallen faktura- fråga ÅF om den ska inkluderas eller inte.
*Är avtalet förlängt (Prolongd)? Ta bort Other items
*Är avtalet mindre än ett år när kund/ Åf vill lösa? Ändra Valuteringsdatum och lägg på diskonterad ränta. Gäller INTE 12 månaders kontrakt, KAM kund (stor kund) personal eller om ÅF uppger att kunden har en ny finans på gång (hos oss)
FLEX PRIVATLEASING: Vi äger restvärdet - INGA LÖSEN FÅR NÄMNAS /LÄMNAS UT TILL KUND ELLER ÅF!
EASY PRIVATLEASING: Vi äger restvärdet - INGA LÖSEN FÅR NÄMNAS /LÄMNAS UT TILL KUND ELLER ÅF!
LEXUS PRIVATLEASING: Vi äger restvärdet - INGA LÖSEN FÅR NÄMNAS /LÄMNAS UT TILL KUND ELLER ÅF!
BUISNESS LEASE - Vi äger restvärdet- INGA LÖSEN FÅR NÄMNAS /LÄMNAS UT TILL KUND ELLER ÅF!
Hänvisa kunder till ÅF för att få en lösenoffert
Hänvisa ÅF till Remarketing- helst via mail: tfsbilar@se.toyota-fs.com
De lösenförfrågningar som vi får in av ÅF på mail vidarebefordrar vi till tfsbilar@se.toyota-fs.com