Betalskydd
OBS!!! Om en kund ringer in som har autogiro och ber om att få fortsätta med betalskyddet så FÅR MAN INTE radera slutdatumet och spara utan man måste lägga upp kunden på en ny rad och använda Betalskydd LÅN TF7 eller Betalskydd Leasing TF9 istället.
Se rutinbeskrivning: KOPPLA PÅ BETALSKYDD TF7 eller TF9
Här kan du läsa om Betalskyddet: Info om Betalskydd
Gäller även för privatperson på våra leasingprodukter
Kunderna har gratis betalskydd (AXA) de första tre månaderna.
Betalskyddet täcker endast amortering/ränta och aviavgift.
Betalskyddet gäller tills man fyller 68 år
Fjärde månaden behöver kunden göra ett val om man ska vill fortsätta med betalskydd eller inte. Beroende på kundens betalningssätt så sker följande:
- Faktura via post: Kunden får hem 2st fakturor, en med och en utan betalskydd.
- Autogiro: Betalskyddet är redan stoppat- Kund måste ringa/ maila oss om man vill ha fortsatt betalskydd. Ringer kunden innan avslutsdatum så är det bara att ta bort datumet. Ringer kunden EFTER avslutsdatum av betalskydd så behöver man koppla på TF7 eller TF9. När du anger startdatum, ange samma datum som står på avslutsdatum ( på gratis perioden)
- E-faktura: Internetbanken kommer redovisa 0 kr att betala på fakturan, detta för att kunden själv ska öppna upp fakturan och se att det ligger 2st olika fakturor; en med betalskydd och en utan. Kunden ska då själv välja.
- Kund kan extra amortera när som helst. Dock önskar vi att kunden inte extra amorterar månad 4 då kunden ska välja om man vill ha fortsatt betalskydd eller inte. ( systemet kan inte läsa av vad kunden vill då) Vill kunden amortera under denna månad så behöver h*n skicka ett mail till oss om betalskyddet ska avslutas eller inte.
Om betalskyddet har missats från kund och kund vill att vi lägger på betalskydd igen så gäller följande:
Kund kontaktar oss inom 2 månader och vill ha betalskydd: Lägg på betalskyddet med dagens datum som TF7 (lån) eller TF9 (leasing) . När du anger startdatum, ange samma datum som står på avslutsdatum ( på gratis perioden) Ni kan alltså inte använda samma rad.
Kund kontaktar oss efter 2 månader och vill ha betalskydd : Vi behöver skicka ut ett mail till kund " Ansökan om betalskydd" där kund ska svara på följande frågor:
Varför vill du ha betalskydd igen?
Vad var anledningen till att du avslutade ditt betalskydd?
Därefter skicka vi frågan vidare till våran försäkringsavdelning på mailadress: @Karin Nordgren eller @Karin Soldan. Invänta svar och därefter meddela kund om det är möjligt eller inte. Svaret som vi får från försäkringsavdelningen där de godkänner eller inte godkänner betalskydd ska arkiveras i Smartflow. Om det godkänts att kund ska få betalskydd så ska vi skicka ut dokumentet " Ansökan om betalskydd". När vi får in den påskrivna blanketten från kund genomförs ändring i Coreview och ansökan arkiveras i Smarflow.
För att ta bort betalskydd : Avsluta Betalskydd
Om kund vill nyttja sitt betalskydd- Hänvisa dem i första hand till telefon AXA 08-502 520 67 alternativt via mail: clp.se.kundservice@partners.axa