Dödsbo
Uppdaterad
VAD FÅR VI SÄGA TILL DEN SOM RINGER?
- Lösen får ges ut till ÅF
- Lösen får ges till den person som kan styrka att den får teckna för dödsboet. Finns inget sånt underlag så får vi enbart skicka ut brev till dödsboet. Inga uppgifter om lösen eller andra ändringar får ges ut om inte personen som ringer/mailat oss har styrkt att det är den som får teckna dödsboet - Om personen kan styrka det så sker identifiering och därefter får personen all informationen.
- Vid dödsbo finns 3 alternativ som du kan delge den som ringer:
- lösa lånet
- Göra en överlåtelse - ingen kostnad
- Sälja tillbaka bilen
Dödsboet har 3 månader på sig att välja ett alternativ, därefter kommer bilen skickas för återtag.
- Hade kunden Betalskydd- Be dem kontakta AXA
* Fakturorna skickas ut som vanligt och stoppas inte av oss.
VAD ANSVARAR DU FÖR OM DET ÄR DU SOM TAR EMOT ETT SAMTAL OM ATT EN KUND AVLIDIT?
Du som tar emot samtalet/ Mailet om att en kund till oss avlidit ansvarar för att :
Dubbelkolla i infotorg så kundens står som avliden - om inte lägg ett alarm och kolla igen efter någon dag för att sedan följa följande steg:
- Uppdatera status i CV RB Dödsbo
- Skicka ut brev till Dödsboet om kunden har Billån/ Flexbillån/Fördelslån: Brev till DBO
- Har kunden en privatleasing- Hänvisa kunden till ÅF och gör ändringar i CV enligt RB RB Dödsbo
- Har kunden en Flex/Easy privatleasing - Hänvisa kunden till ÅF. Hänvisa ÅF till remarketing.