Försäkring
Uppdaterad
Vi har ett samarbeta med Länsförsäkringar för de kunder som har finansanknuten försäkring hos oss.
Förtidslöst kontrakt | Vad händer med försäkringen? Kund har betalat försäkring månaden ut men kontraktet löstes i mitten av månaden. | Enligt ök med LF låter vi försäkringen gälla månaden ut. LF kontaktar kund med faktura och nytt förs.brev. Kund har 14 dgr på sig att bryta försäkringsavtalet om de vill teckna nån annanstans. Har du en kund på tråden som har förtidslöst och som undrar vad som händer med försäkringen så skicka då ett mail till LF och be dem kontakta kunden. En lista med info om vilka som förtidslöst skickas till LF var 5e vecka, många kunder vill ju veta snabbare än så vad det kommer att kosta. Skulle en kund inte blivit kontaktad av LF med nytt pris efter löst kontrakt så maila LF och förklara att kontraktet är löst per xx datum och be dem teckna försäkring med direktbetalning dit. |
- Om Kunden har fått faktura från LF men säger att försäkring ska ingå i finansieringen så gör följande:
1: Lägg till på kontraktet, 2: Kontrollera i Infotorg så det står Länsförsäkringsbolagen, 3: Om det inte står Länsförsäkringsbolagen meddela LF att det ska va finansanknuten försäkring.
- Om vi debiterar försäkring på kontraktet men kund betalar direkt till LF och vill ha den försäkringen så gör följande: 1: Kontrollera i Infotorg så det lokala länsbolaget har försäkringsbevis, ska stå LF Sthlm, LF Uppsala osv. 2: Om det är fel bevis, be LF ändra. 3: kreditera kund
- Finansanknuten försäkring kan man endast ha i 36 månader därefter måste kunden skaffa en egen bilförsäkring. Försäkringen kan förlängas vid undantag om kund väntar på en ny bil, då ska ÅF meddela oss och i sin tur meddelar vi LF - toyotafinans@lansforsakringar.se. TFS produkter (Flex/easy privatleasing samt Business Lease) förlängs via Remarketing
- Om bilen har finansanknuten försäkring så står det "Länsförsäkringsbolagen" i Infotorg.
- Kund anmäler skadan direkt till Länsförsäkringar: Hemsida Toyota bilförsäkring eller på tele 0771-545400.
- Det går att byta försäkring en gång om året, varje försäkring har ett huvudförfallodatum som står på kundens försäkringsbesked ( vanligast är det den månad och dag som avtalet startades ) Detta kan du se på Infotorg.
- Kund betalar för en halvförsäkring under tiden de har vagnskadegaranti på bilen, när vagnskadegarantin löper ut så går försäkringen automatiskt över till en helförsäkring (ny månadskostnad).
- Om ni (kunder ska inte kopplas) har frågor om försäkringar så kontakta någon av våra ansvariga försäkringsspecialister: Karin Soldan – karin.soldan@toyota-fs.com, Karin Hjelm – karin.hjelm@toyota-fs.com Båda finns även inlagda i Telia om ni vill ringa.
- Vid ett försäkringsärende så behöver kunden fortsätta betala sina fakturor varje månad tills försäkringsbolaget meddelat om ersättning.
- Försäkringen stoppas inte vid avställning av bil.
Våran Försäkringsmapp med Info
Kontaktuppgifter:
Telefon :0771-545400.
Mailadress Toyota Länsförsäkringar – toyotafinans@lansforsakringar.se
Hemsida: https://www.toyotabilforsakring.se/bilforsakring/