Försäkringsfrågor

Uppdaterad

Här hittar ni de vanligaste frågorna. De finns också i våran mapp "Försäkringar" på teams. Försäkringar Längst ner hittar du alla kontaktuppgifter.




ÄMNE:FRÅGA:SVAR:
Avställd bil:Kund vill annullera eller ha avställningsförsäkring?Går ej. Finansanknuten försäkring är redan kraftigt rabatterad så det är samma pris för avställd bil. Enligt TFS allmänna villkor måste kunden hålla bilen fullt försäkrad oavsett påställd/avställd, vår säkerhet.
Betalning:Betalas försäkring i förskott eller efterskott?Betalningen följer finanskontraktet.
Fel försäkring, betalning:Kunden har fått en fakturan från LF men säger att försäkring ska ingå i finansieringen?1. Kontrollera Infotorg, det ska stå "Länsförsäkringsbolagen" om finansanknuten försäkring är registrerad i LF. 2. Be LF ändra om det är fel bevis i Infotorg. 3. Lägg till debitering på kontrakt
Fel försäkring, betalning:Vi debiterar försäkring på kontraktet men kund betalar direkt till LF och vill ha den försäkringen?1)Kontrollera i Infotorg så det lokala länsbolaget har försäkringsbevis, ska stå LF Sthlm, LF Uppsala osv.. 2)Om det är fel bevis, be LF ändra. 3)Kreditera kund 
Dubbelförsäkrad:Kunden har fortsatt betala till oss och även direkt till LF när 36 mån passerats?Kontrollera med försäkringsbolaget från och med vilket datum kunden haft försäkring med betalning dit. Återbetala därefter. Om det ej går att kreditera på grund av för få månader kvar på kontrakt så  görs utbetalning via Vendela. Robot lägger stoppdatum på försäkring, på lån och finansiell leasing i coreview. Dessa problem var relativt vanliga med Folksam men bör inte längre hända
Eurocare:Kund vill nyttja Eurocare?Kund måste alltid ringa Eurocare. Det går inte att ta en egen bärgare och sen kräva Toyota Eurocare på kostnaden. 
Förtidslöst kontrakt:Vad händer med försäkringen? Kund har betalat försäkring månaden ut men kontraktet löstes i mitten av månaden?Enligt ök med LF låter vi försäkringen gälla månaden ut. LF kontaktar kund med faktura och nytt förs.brev. Kund har 14 dgr på sig att bryta försäkringsavtalet om de vill teckna nån annanstans. Har du en kund på tråden som har förtidslöst och som undrar vad som händer med försäkringen så skicka då ett mail till LF och be dem kontakta kunden. En lista med info om vilka som förtidslöst skickas till LF varje vecka. Skulle en kund inte blivit kontaktad av LF med nytt pris efter löst kontrakt så maila LF och förklara att kontraktet är löst per xx datum och be dem teckna försäkring med direktbetalning dit.
Hyrbil:Hur mycket ska kund betala för hyrbil vid försäkringsskada?0 kr om det finns vagnskadegaranti på bilen och ägaren/brukaren är en privatperson och har finansanknuten försäkring. Annars 25% av dygn- och km kostnaden. Finns det en vållande motpart kan kund ha rätt att betala 1/3 av km kostnaden, hänvisa kunden till Toyota Bilförsäkring för vidare hjälp till rätt uthyrningsställe
Inlösen/kontraktsskostnad/hyrbil:Kund har försäkring via finansavtal, bilen är skrotad och kunden ska få en ersättningsbil. Den nya bilen har lång leveranstid. Ska kund betala försäkring för en bil som är skrotad (fram till att de fått den nya bilen) eftersom försäkringen ingår i kontraktet..? Kan kund ta ut hyrbil via försäkringen?Om en bil blir skrotad (blir löst) i samband med att LF ersätter oss/ÅF så måste fortfarande månadshyran inkl försäkring betalas. Kund har rätt till antingen hyrbil där ersättning utges med 100% eller 75 % av hyrbilskostnaden alternativt 150 kr / dag i ersättning om hyrbil inte tas ut. Ersättning är från skadedagen till dess att nya bilen levereras.  Dock maximalt 90 dgr
LEA24, Lexus Euro Assistance24:Kund vill nyttja LEA24?Kund måste alltid ringa LEA24. Det går inte att ta en egen bärgare och sen kräva LEA24 på kostnaden. Kontaktuppgifter ---->
Självriskreducering:Hur mycket är självriskreduceringen på vagnskadegarantin? Skada anmäls efter kontrakt upphört?3000 kr i självriskreducering på vagnskadegarantin ingår alltid för privatpersoner med finansanknuten försäkring, det finns inga checkar längre. Om skada inträffar ska kund kontakta LF och anmäla så fort skada upptäckts, har skadan inträffat under perioden där kunden har haft försäkringen så gäller både försäkringen och självriskreducering. 
Uppsägning:Kunden har nyligen fått sin bil levererad och ångrar finansanknuten försäkring?Försäkringar tecknade av bilhandeln omfattas inte av distansavtalslagen, dvs ingen ångerrätt finns. Dock är praxis att LF ändå hanterar dessa ärenden enl distansavtalslagen, så det är ok om kund ångrar sig inom 14 dgr. Kontrollera försäkringsbevis i Infotorg så att kund tecknat ny försäkring annars kan inte LF avsluta försäkringen. Meddela sedan LF. När LF bekräftat annullation kan vi avsluta debitering av försäkring på kontraktet.
Uppsägning/byta försäkringsbolag:Kan kund säga upp försäkring när som helst under årets gång? Nej. Huvudförfallodag gäller. Hänvisa till kundens lokala länsförsäkringsbolag för uppsägning. LF meddelar sedan oss och först då tar vi bort debitering från kontraktet. 
Låna ut bil:Får bekanta/familjemedlemmar till kontraktsinnehavaren/försäkringstagaren köra bilen?Ja, det finns inga begränsningar så länge föraren har giltigt körkort. Vissa företag har en bilpolicy att man ej får låna ut bilen men detta har inget med försäkringen att göra
Vagnskadegaranti:Vad händer när vagnskadegarantin går ut, behöver kund ringa LF?LF meddelar TFS när det är dags att ändra försäkringsdebitering, om kund vill veta pris se prislista
Villkor/broschyrer:Kund vill veta vad som ingår i försäkringen och frågar efter villkor/broschyr?toyotabilforsakring.se finns allt.
Yrkesmässig trafik (taxi, bud, gods):Kan kund fortsätta ha finansanknuten försäkring? Nej. Kund behöver separat försäkring, vi har ej den produkten. LF kontaktar kunden som har 1 v på sig att bestämma sig, går bra att kund tecknar annat. LF meddelar försäkringsavdelningen som tar bort debitering från kontrakt
Yrkesmässig trafik premieförändring (gäller BARA FOODORA)Vad händer när kund som kör Foodora skaffar yrkestillsånd på fordonet?Karin Hjelm ändrar premien i kontrakt med ett påslag på 25% 
Yrkesmässig trafik (taxi, bud, gods t.ex. Foodora)Kan kund ändra tillbaka om yrkesmarkeringen tas bort?Ja, vi ändrar tillbaka EN gång. Lägg in debiterig och meddela LF (kontrollera i infotorg att yrkesmarkeringen är borttagen)
Ägarbyte/Trafikförsäkringsföreningen:Kund har fått krav från TFF, kund har gjort ägarbyte vi ej vetat om? Maila LF och förklara vad som hänt så tecknar de upp försäkring på nya ägaren/brukaren. När ett ägarbyte görs annulleras försäkringen automatiskt.
Övningskörning:Gäller försäkringen vid övningskörning?Ja, handledarintyg skall finnas
Trafikpremieskatt:Vad innebär Trafikpremieskatt som står på kunds försäkringsbrev? Enligt lag ska försäkringsbolag som erbjuder trafikförsäkring betala en särskild skatt på trafikförsäkringspremien. Skatten är 32% på premien för en trafikförsäkring under en kalendermånad. Detta är något som kund inte ska betala in extra utöver trafikpremien till LF utan detta är något som LF betalar från kunds trafiförsäkringspremie till Skatteverket. 

Guide taggad med: Försäkring frågor olika frågor Försäkringsfrågor
warning Created with Sketch.