Kund som har problem med min finansiering
Privatpersoner och Enskild firma/ Enkelt bolag kan logga in på minfinansiering.toyota.se.
Kunder kan:
* Se sina fakturor
* Ansöka om Autogiro
* Avsäga sig pappersfaktura ( aviavgift)
* Adressändra
* Se sin restskuld
* Se sitt avslutade avtal (1 år bakåt i tiden)
Kunder kan inte:
* Se sin samlingsfaktura via minfinansiering
* Kan inte logga in om det är status " Payment agreement"
*Kan inte logg in om det är status "Final invoice"
För att en kund ska kunna logga in på min finansiering så krävs det att avtalat har status" Aktiv". Övriga statusar så som:
Inkasso/ Återtag/ Uppsägning, Payment agreement, Final invoice
Följande felmeddelande kan komma upp för kund när man försöker logga in på min finansiering:
Du har inget aktivt kontrakt :
Kunden kan försöka logga in på min finansiering innan kontraktet har startas hos oss. Be kunden försöka igen om ett par dagar ( Kolla först om kontraktet är aktivt) Kolla även kundens status, är kontraktet aktivt ska det gå bra men ligger det som " Final invoice" eller "Payment agreement" Så kan inte kunden logga in på min finansiering och vi får hjälpa dem med den informationen kunden söker.
Något gick fel:
Kunden kan ha hamnat i en annan webbläsare än den som kunden startade i. Be kunden att gå tillbaka och ladda om sidan för att fortsätta. Anledningen till detta meddelande kommer är för att det uppstår pga. begränsningar i hur Bank-ID fungerar på iOS, vilket gör att kunden inte kommer tillbaka på rätt ställe, dvs. Då det förmodligen är så att Google-appen initierade själva inloggningen och därefter tar en annan webbläsaren vid. Kunden behöver då om dem fått länken skickade till sig via mejl - hålla in länken och välja "öppna länk", då öppnas länken i en webbläsare (safari) och på så sätt hamnar personen rätt efter inloggning. Ett annat alternativ är att logga in via en dator istället för exempelvis Ipaden.
Om inget av detta fungerar:
Ta information kring hur kunden har loggat in - tex vilken typ av enhet använder de (pc, mac, ios, android), vilken webbläsare påbörjar de inloggningen i (och om de hamnar i en annan webbläsare än den de påbörjade inloggning från)? Därefter kontaktar ni johan.almers@toyota-fs.com.